WIST JE DAT JOUW GEZONDHEIDSKLACHTEN TE MAKEN KUNNEN HEBBEN MET EEN VERKEERDE ADEMHALING?  

Veel mensen ademen te veel (=chronisch hyperventileren) zonder dit zelf door te hebben.

De Buteyko Methode is een ademhalingstherapie voor mensen die voortdurend te veel ademen.
Het doel van de training is om de ademhaling stap voor stap rustiger te maken, zodat de klachten die voortkomen uit hyperventilatie kunnen verminderen of zelfs verdwijnen.
Je ademt dan weer volgens de medische norm van 5-6 liter/minuut.

Ik geef groepstrainingen  en individuele trainingen.
Deze ademtrainingen bestaan uit 5 bijeenkomsten van 1 – 1,5 uur.

We besteden aandacht aan de theorie, je leert alle Buteyko-oefeningen en we kijken naar aspecten die de ademhaling zwaarder maken zoals: stress, voeding, praten, sporten, slapen.

Vaak merken mensen al binnen enkele dagen verbetering.

Wil jij ook meer energie, minder medicijngebruik, beter slapen en een betere algehele gezondheid?
Ervaar wat de Buteyko Methode voor jou kan betekenen.

GRATIS EN VRIJBLIJVEND ADVIESGESPREK 🙂 


HOE ADEM JIJ?

Je kunt zelf eenvoudig testen of jij te veel ademt.

Buteyko heeft een test ontwikkelt waarmee een inschatting gemaakt kan worden hoe zwaar je ademt.
Dit heet de Controle Pauze (CP).
De Controle Pauze is een meetinstrument (dus geen oefening) en wordt zonder inspanning gemeten, want anders verstoor je je ademhaling.
Je hebt voor het meten van CP een stopwatch nodig.

Het meten gaat als volgt:

  1.  Ga een paar minuten rustig zitten: ontspannen en met een rechte rug
  2.  Adem normaal (door de neus in en uit)
  3.  Na een natuurlijke uitademing, knijp je je neus dicht (je stopt dus even met ademen, maar blijft ontspannen) en zet je de stopwatch aan
  4. Zodra je de eerste aandrang voelt dat je weer wilt ademen, laat je je neus los, stop de tijd en adem je rustig verder

Het aantal seconden dat je comfortabel en zonder wilskracht kunt stoppen met ademen, is je CP.
De pauze is juist gemeten als na de meting geen diepe inademing ontstaat.
Hoe lager de CP, hoe groter het ademvolume.

De CP zegt iets over hoe zwaar je ademt:

  • 20 seconden of lager: je hyperventileert zeer sterk, je ademt voortdurend erg zwaar en diep. Het is belangrijk dat je rustiger leert ademen.
  • 25 seconden: je hyperventileert, je ademt ongeveer 2x meer dan de medische norm. Bij stress en inspanning wordt je ademhaling zwaarder en dieper.
  • 35 seconden: je hyperventileert licht, maar ervaart daar waarschijnlijk geen klachten van.
  • 45 seconden: je ademhaling is rustig en gezond. Je ademt volgens de medische norm.

GRATIS ADVIESGESPREK

Heb je een lage CP en wil je weten of de Buteyko Methode iets voor jou kan betekenen?
Neem dan vrijblijvend contact met me op.

CONTACT OPNEMEN 🙂