Eet-, slaap-, sport- en (anti)stress-tips waar je vandaag al mee kan beginnen️!

Ben je snel buiten adem bij inspanning?
Sta je ’s morgens vaak moe op?
Zijn jouw middenrif en borstkasspieren gespannen?
Adem je door je mond in plaats van door je neus?
Zucht je vaak?
Voel je je vaak benauwd of duizelig?

Dit kunnen allemaal signalen zijn dat je te veel ademt.

Om deze symptomen te verminderen, kan het helpen om op de volgende dingen te letten:

• Eet kleinere porties en wees voorzichtig met dierlijke eiwitten en producten waar cafeïne in zit.

• Liggen, vooral op de rug, maakt de ademhaling zwaarder. Probeer daarom op je zij of op je buik te slapen. Of wanneer je je benauwd voelt, ga dan zitten. Want als je zit, wordt je ademhaling rustiger dan wanneer je ligt.

• Bewegen/sporten op een manier dat je door je neus kunt ademen. Dit is belangrijk omdat daarmee het CO2 in je bloed toeneemt en je daardoor een betere zuurstofafgifte krijgt. Neem bijvoorbeeld een slokje water in je mond, zo weet je zeker dat je door je neus ademt.

• Drukte en sterke emoties, zowel positief als negatief, maken je ademhaling zwaarder. Probeer binnen je grenzen te blijven en gun jezelf zoveel mogelijk ontspanning met bijvoorbeeld yoga, muziek of ontspanningsoefeningen.

Vragen? Neem gerust contact op! 🙏😊